OBS Jules Verne is een moderne basisschool met vernieuwend onderwijs. Toch heeft de school al een flinke geschiedenis! In 1919 startte onze school als lagere school in de wijk Ondiep. De naam van Jules Verne werd aan onze school verbonden. Jules Verne (1828-1905) was een Franse auteur van avontuurlijke reisverhalen. Zijn verhalen brengen mensen naar bijzondere plekken, zoals de diepzee (Twintig mijlen onder zee, de onderzeeër Nautilus) en de maan (De reis om de maan). Jules Verne interesseerde zich enorm voor technische ontwikkelingen en verwerkte zijn kennis in verhalen over de toekomst. Het is niet voor niets dat ons onderwijs nog altijd goed bij de naam Jules Verne past.

Jarenlang was het twee verdiepingen hoge gebouw van de lagere school Jules Verne beeldbepalend aan de Opzoomerstraat en de Mariëndaalstraat. Als echte buurtschool kregen  en krijgen vele generaties gezinnen uit de wijk Ondiep al sinds ruim honderd jaar hier hun eerste onderwijs.

In 1985 gingen de openbare kleuterschool ‘de Kwikstaart’ en de openbare  lagere  school  ‘Jules  Verneschool’  samen  op  in de Openbare basisschool Jules Verne (schoolwet 1985). Het  oude  schoolgebouw  werd  gesloopt  om  plaats  te maken voor een nieuw, gelijkvloers gebouw, dat op 12 februari 1988 geopend werd. Inmiddels zijn we zo’n 35 jaar verder en krijgt OBS Jules Verne wederom een nieuw schoolgebouw, passend bij het onderwijs van nu. In het nieuwe gebouw aan de Opzoomerstraat zijn straks herinneringen terug te vinden aan vroegere tijden, zoals de geglazuurde tegels in de gangen.